Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Zabytkowy tramwaj Ring wrócił do Gdańska

Zabytkowy tramwaj Ring wrócił do Gdańska

Ivon

Gdańszczanie zobaczą dziś zabytkowy tramwaj Ring, wyprodukowany w Gdańskiej Fabryce Wagonów w 1930 roku. Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku odkupił go z Krakowa, gdzie unikatowy zabytek trafił w latach 80. Zanim pojazd przyjechał do Gdańska przeszedł renowację. Dziś zabytkowym tramwajem pojadą gdańszczanie i turyści, a wieczorem kibice Lechii Gdańsk na mecz z Legią.

Historyczny tramwaj Ring przyjechał do Gdańska w lutym.

Dziś oficjalnie został zaprezentowany mieszkańcom na przystanku Nowe Ogrody. Darmowe przejazdy do godz. 17 będą odbywać się na trasie Strzyża – Siedlce. Natomiast wieczorem, o godz. 19.15 tramwaj Ring z przystanku Przeróbka zabierze kibiców Lechii Gdańsk na mecz z Legią.

Tramwaj Ring

Wyremontowało go PKP w Krakowie, gdzie później przez trzy miesiące woził krakowian i turystów na linii z Salwatora do pętli Wieczystwa. Wagon wrócił do Gdańska, gdzie wyprodukowano go w 1930 roku. W Gdańskiej Fabryce Wagonów wyprodukowano zaledwie sześć sztuk wagonów z tej serii. Ring to unikat. Skąd wzięła się jego nazwa? Od skrótu od Ringstrasse, czyli przedwojennej nazwy ulicy Kościuszki. Wagon wyprodukowano bowiem z myślą o obsłudze trasy z Łąkowej do krańcówki al. Legionów.

Po Gdańsku tramwaje te jeździły do końca lat 50. Następnie zostały przebudowane na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły  do Krakowa. Przez ponad 30 lat praktycznie nic się z nimi nie działo. Teraz jeden z nich został poddany renowacji i sprowadzony do Gdańska  – mówi Jerzy Zgliczyński, prezes gdańskiego ZKM.

Wagon został odrestaurowany jeszcze w Krakowie. Zajęli się tym pracownicy Stacji Obsługi i Remontów MPK. Dzięki nim wagon wygląda tak samo, jak prawie 90 lat temu.

Tramwaj Ring w środku

– Ring to wagon dwukierunkowy,  budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne – mówi Maciej Lisicki, wiceprezes gdańskiego ZKM.

Żeby przywrócić mu dawny wygląd szukano starych zdjęć i dokumentacji. Niestety była ona bardzo uboga. Zachowało się zaledwie kilka starych zdjęć ilustrujących pojazd. Wykorzystano więc informacje na temat tego co robiła gdańska fabryka w tamtym czasie.

Ring nie jest pierwszym zabytkowym tramwajem w gdańskim taborze. W miejskiej kolekcji można znaleźć m.in. tramwaj konny z 1873 roku, Bergmann z 1927 roku oraz Konstal N z 1952 roku. Wszystkie są na chodzie, dlatego latem wykorzystywane są do celów turystycznych. Tak samo ma być z Ringiem.

Gdański Zakład Komunikacji Miejskiej planuje kupić i sprowadzić do Gdańska także inne zabytkowe tramwaje, które powstały w tutejszym zakładzie.

Zdjęcia: ZKM Gdańsk/Łukasz Koczkodaj/ Archiwum ZKM w Gdańsku