Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Świat » Winda do historycznego centrum Gironelli

Winda do historycznego centrum Gironelli

Joan

Winda połączyła średniowieczne centrum Gironelli z promenadą. Hiszpański architekt, Carles Enrich, obok katalońskiego klifu, zaprojektował ceglaną windę. Zobacz też inne oryginalne sposoby na połączenie starej i nowej części miasta.

W hiszpańskiej Gironelli, gdzie zabytkowe centrum i nową część miasta dzieli rzeka Llobregat, stanęła winda z perforowanej cegły.

– 20 metrowy klif, oddzielający stare miasto od nowego, stał się przyczyną kryzysu urbanistycznego. Z biegiem lat, przez utrudniony dostęp, historyczne centrum zaczęło się wyludniać – mówi Enrich, architekt który zaprojektował windę w Gironelli. – Projekt ma na celu poprawę dostępu do zabytkowej części miasta przez lepszą komunikację dla pieszych.

Władze miasta chcą w ten sposób zapobiec dalszemu wykluczeniu i wyludnianiu centrum. Wcześniej można się tu było dostać jedynie po stromych i nierównych schodach. To ograniczało dostęp ludziom starszym i rodzinom z dziećmi.

Ceglana winda do historycznego centrum Gironelli

Enrich ma nadzieję, że winda zapewni dobrą komunikację m.in. do zamku, który znajduje się na szczycie klifu. Na dole mieści się z kolei popularny miejski plac.

Wysoka na 16 metrów szklana winda została ukryta w tubie z czerwonej, perforowanej cegły. Dzięki temu wtapia się w historyczną zabudowę. Ceglana obudowa znajduje się z trzech stron. Podczas podróży mieszkańcy widzą ceglaną ścianę, a przestrzenie w cegle zapewniają dostęp naturalnego światła.

– Materiał wybrany do obudowy, z jednej strony pełni rolę filtra słonecznego i zapewnia wentylację, a z drugiej dematerializuje światło dając wrażenie lekkości – mówi Enrich.

Winda w Gironelli

To nie jedyny przykład połączenia wysoko położonego starego miasta z nową, rozbudowywaną częścią. Takich rozwiązań poszukują też inne wysoko położone europejskie miasta. Jak wygląda połączenie nowego ze starym?

Winda Barakka w Valettcie na Malcie

W maltańskiej stolicy Valetta wybudowano wysoką na 20 pięter windę, która przewozi mieszkańców z odnowionego portu do starego miasta, otoczonego zabytkowymi murami obronnymi. Winda była częścią kompleksowego projektu rewitalizacji starego portu i adaptacji go na terminal dla tzw. wycieczkowców, które przypływają tu każdego dnia. Pierwszą windę wybudowano w tym miejscu w 1905 roku. Miała połączyć port z miastem. W 1980 roku dźwig rozebrano uznając go za niepotrzebny.

Winda Barakka w Valettcie na Malcie

Konstrukcja nowej windy w żaden sposób nie narusza zabytkowych XVI-wiecznych murów obronnych, które znajdują się pod ochroną konserwatora zabytków. To był jeden z warunków, które musieli spełnić architekci i konstruktorzy. Przeszkloną windę osłonięto aluminiową siatką. Designem nawiązuje do architektury przemysłowej, a także estetyki pierwszej windy. Przez szyby rozpościera się piękny widok na port i Morze Śródziemne.

Schody w Royal William Park w Anglii

Spacerując po wybrzeżu na szlaku South West Coast Patch w okolicach zabytkowej stoczni, można się dostać do historycznego centrum wchodząc po kosmicznych schodach, które w otoczeniu starych murów, wyglądają mocno futurystycznie. Ich nowoczesną architekturę podkreślają dodatkowo kolorowe światła.

Schody w Royal William Park w Anglii

Za projekt schodów odpowiadają architekci z pracowni Gillespie Yunnie Architects. Dzięki nim po raz pierwszy można wejść na XIX-wieczne mury stoczni. Na górze znajduje się miejski park. Schody są częścią rewitalizacji terenu XIX-wiecznej stoczni, którą od 2005 roku prowadzi deweloper Urban Splash. W miejscu dawnych magazynów piwa, rumu i herbatników, będą mieszkania, biura i sklepy. Magazyny zostały wybudowane w latach 1826-1831. To największy projekt rewitalizacyjny na południowo wschodnim wybrzeżu Anglii.

Royal William Yard od zawsze był ślepym zaułkiem. Mury uniemożliwiały przejście wyżej. Schody zapewniły połączenie rewitalizowanych terenów stoczni z miastem.

Zdjęcia: dezeen.com