Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Stacja Narciarska na Hali Skrzyczeńskiej w Szczyrku, czyli największa narciarska inwestycja w Polsce

Stacja Narciarska na Hali Skrzyczeńskiej w Szczyrku, czyli największa narciarska inwestycja w Polsce

Dariusz Sapa

To już pewne. W Szczyrku powstanie stacja narciarska, jakiej jeszcze nigdy w Polsce nie było. Słowacki inwestor, Tatry Mountain Resorts A.S., który jest większościowym udziałowcem (97%) w Szczyrkowskim Ośrodku Narciarskim zbuduje stację na miarę XXI wieku.

Trzeba przyznać, że kto jak kto, ale Słowacy znają się na swojej pracy i tego typu projekt nie jest dla nich niczym nowym. Słowacki inwestor ma już za sobą kilka bardzo udanych rewitalizacji stacji narciarskich, w tym Jasnej pod Chopokiem i Tatrzańskiej Łomnicy. Media od samego początku nie były przychylne słowackim inwestorom. Domagano się aby tego typu modernizacji dokonywała polska firma. Patrząc na wszystko z perspektywy czasu, musimy jednak ocenić inwestora pozytywnie. Po wieloletnich zaniedbaniach stacji narciarskiej, firma rozpoczęła prace od dokładnej analizy i opracowań inwentaryzacyjnych. Po stworzeniu planów geodezyjnych Tatry Mountain Resorts przedstawiła w końcu kompleksowy raport i dała zielone światło do rozpoczęcia konkursu na najlepszy projekt stacji narciarskiej.

Międzynarodowy konkurs „Stacja Narciarska na Hali Skrzyczeńskiej w Szczyrku”

Konkurs wygrała pracownia Major Architekci, która zaprojektowała bardzo ciekawy budynek, idealnie wkomponowujący się w ukształtowanie terenu. Oczywiście czynnikiem decydującym o zwycięstwie, było możliwie jak najszersze wykorzystanie możliwości krajobrazowych otoczenia Hali Skrzyczeńskiej.

Stacja Narciarska w Szczyrku

Stacja Narciarska w Szczyrku

Sam budynek został podzielony na trzy części. Ma on układ tarasowy, tzn. dach jednej części budynku jest również tarasem dla sąsiedniego obiektu. To, co szczególnie ujmuje w projekcie Major Architekci to różnorodne, nieszablonowe rozstawienie budynków względem nich samych, a także wysunięcie brył w kierunku granicy działki, dzięki czemu obiekty będą dużo lepiej widoczne dla turystów. Plusów takiego rozwiązania jest dużo więcej. Z każdego punktu tarasu, krajobraz będzie doskonale widoczny. Efekt ten wzmocni fakt, iż znaczną część budynku będzie stanowić szklana elewacja.

Bardzo ważnym zadaniem stojącym przed architektami, było wygospodarowanie możliwie jak największych tarasów. Major Architekci poradzili sobie z tym zadaniem wzorowo, umieszczając je na dachach dwóch niższych części budynku. Niższy taras przylega do części restauracyjnej oraz do stoku, gdzie przewidziano również miejsce na grill-bar. Górny taras ma już charakter bardziej widokowy, a funkcją dodatkową dla tej przestrzeni będzie zewnętrzne lodowisko.

Stacja narciarska dla ludzi

Nie samą architekturą człowiek żyje. W szczególności narciarz, dla którego oczywiście rzeczą najważniejszą będą warunki, w jakich przyjdzie mu pokonywać trasy. Obecnie Szczyrkowski Ośrodek Narciarski posiada niespełna 19 km tras zjazdowych. Zaśnieżaniem objętych jest 54% powierzchni. W ośrodku pracuje 13 wyciągów orczykowych, których całkowita przepustowość wynosi niecałe 10 tys. osób na godzinę. TMR, chcąc przywrócić Szczyrkowi jego dawną rangę wśród polskich stacji narciarskich, planuje inwestycje z niespotykanym dotychczas w naszym kraju rozmachem. Jak więc będzie wyglądał SON już za kilka lat?

Szczyrkowski Ośrodek Narciarski po przebudowie

W pierwszej kolejności zostanie przebudowana i poszerzona część tras. Ich długość wzrośnie do niemalże 22 km, (w tym 16 km tras niebieskich, 4 km czerwonych i 2 km czarnych), a długość tras oświetlonych przekroczy 5,5 km. Niezmiernie istotną sprawą jest budowa nowoczesnego systemu zaśnieżania, który jest obecnie podstawą normalnego funkcjonowania stacji narciarskich w naszej części Europy. Na tym polu nastąpi znaczna poprawa – powierzchnia tras z możliwością sztucznego naśnieżania obejmie 81% wszystkich tras w ośrodku (ponad 17,7 km tras).

Stacja Narciarska w Szczyrku, projekt

Jeśli chodzi o budowę nowych wyciągów narciarskich – tutaj narciarze mogą przygotować się na największe zmiany. Słowacy planują wybudować w Szczyrku kolej gondolową (10- osobowe wagoniki, podobną do tych, jakie pracują po południowej stronie Chopoka i w Tatrzańskiej Łomnicy), a także cztery 6-osobowe i jedna 8-osobowa kanape. Do tego dojdą cztery wyciągi orczykowe. Łączna przepustowość wyciągów wzrośnie więc niemal dwukrotnie – do 18,2 tys. osób na godzinę. Powstanie także nowoczesny snowpark, a także specjalnie wydzielone strefy dla najmłodszych narciarzy.

 Ale to jeszcze nie koniec planów. Na terenie ośrodka powstaną 3 restauracje, z możliwością obsługi 750 osób naraz, a także 3 bary asprès-ski. Na Hali Skrzyczeńskiej natomiast powstanie specjalna strefa eventowa z podium, nagłośnieniem i zapleczem umożliwiającym organizowanie imprez całosezonowych. Do tego dojdą cztery parkingi o łącznej pojemności ponad 1500 samochodów. Już dziś TMR zapowiada, że parkingi będą darmowe – co będzie w Szczyrku sporą nowością…

Źródło: szczyrkowski.pl, Major Architekci