Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Stacja Muzeum: Zobacz pociąg pancerny od środka

Stacja Muzeum: Zobacz pociąg pancerny od środka

Ivon

Jak wygląda wnętrze jedynego w Europie zachowanego niemieckiego pociągu pancernego, który po wojnie brał udział w akcji „Wisła”? Będzie się można o tym przekonać odwiedzając Stację Muzeum – dawne muzeum kolejnictwa w Warszawie.

Choć unikalny pociąg pancerny z czasów II wojny światowej jest eksponatem muzeum od ponad 40 lat, to niewiele osób miało okazję zobaczyć go od środka, bo na co dzień jest niedostępny dla zwiedzających. W najbliższą niedzielę 5 czerwca Stacja Muzeum zaprasza na zwiedzanie wszystkich wielbicieli kolejnictwa. Wnętrze pociągu będzie można zwiedzać także w każdą pierwszą niedzielę miesiąca od czerwca do września 2016 roku.

Ten ostatni zachowany w Europie pociąg pancerny składa się ze spalinowej lokomotywy pancernej PzTrWg16 produkcji niemieckiej, wyprodukowanej dla Wehrmachtu w 1942 r. oraz z wagonu artyleryjskiego produkcji radzieckiej, zdobytego i przebudowanego przez Niemców w trakcie II wojny światowej. Ciekawostką jest to, że po zakończeniu wojny, pociąg stacjonował w jednostce Ludowego Wojska Polskiego w Przemyślu. W 1947 r. brał udział w akcji „Wisła” na południowym wschodzie Polski. Do lat 70. XX wieku był na wyposażeniu polskiej armii.

Ale to nie pierwszy unikalny eksponat, który dotąd schowany, ujrzał światło dziennie. Pod koniec maja muzeum udostępniło zwiedzającym wnętrze Salonki Bieruta (wagon serii Ashx01). Ten luksusowy wagon został wykonany w fabryce H. Cegielski w Poznaniu w 1939 roku i jest jednym z dwóch egzemplarzy, które w trakcie wojny zostały przejęte przez Niemców i służyły do wożenia notabli partyjnych NSDAP. W latach 1947-1952 jeździł nim Bolesław Bierut.

Od kilku dni w muzeum można też oglądać gigantyczny amerykański młot z 1944 roku, który służył do plastycznej obróbki elementów stalowych lokomotyw, takich jak wiązary czy korbowody.

Stacja Muzeum czeka na nową siedzibę

Jest szansa, że już wkrótce zobaczymy więcej unikalnych i schowanych do tej pory zbiorów. Są bowiem zaawansowane plany przeniesienia placówki z obecnych pomieszczeń na Dworcu Głównym w nowe miejsce na Odolanach. Tam na 27 hektarach oprócz muzeum z czasowymi i stałymi wystawami, znajdą się sale edukacyjne, centrum konferencyjno-hotelowe z salą widowiskową, strefa z symulatorami i grami. Część ekspozycji będzie można zwiedzić jadąc minikolejką. Wszystkie pociągi ustawione będą na torach i utrzymane w stanie umożliwiającym przemieszczenie. Na miejscu ma powstać także warsztat techniczny, gdzie będzie można poznać budowę np. lokomotywy.

–Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to druga połowa 2017 roku. Termin oddania budynku głównego Stacji Muzeum wraz z zapleczem administracyjnym planowany jest na koniec 2018 roku – mówi Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP S.A. – Do tego czasu placówka będzie funkcjonowała w dotychczasowej siedzibie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Planowany koszt budowy placówki to ok. 66,5 mln złotych.

W połowie lipca PKP SA i Stowarzyszenie Architektów Polskich rozstrzygną konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej dla muzeum, do którego zgłosiło się 19 pracowni. Twórca najlepszego opracowania otrzyma 120 tys. zł nagrody i będzie mógł wziąć udział w dalszych negocjacjach z inwestorem.

Zdjęcia: Stacja Muzeum