Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Świat » Robot zbudował pawilon Elytra

Robot zbudował pawilon Elytra

Joan

To najlepsze muzeum sztuki użytkowej na świecie. Miłośników wzornictwa i designu przyciąga tu aż 4,5 mln eksponatów. Teraz coś jeszcze. Przed zabytkowym gmachem Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie stanął, stworzony przez robota, geometryczny pawilon Elytra.

Budowa pawilonu zainaugurowała Sezon Inżynierii w brytyjskim Muzeum Wiktorii i Alberta. Elytra, pawilon przypominający baldachim, to dzieło naukowców z Uniwersytetu w Stuttgardzie i robota, który skrupulatnie nawijał włókna kompozytowe na geometryczny stelaż. Konstrukcja stanęła przed zabytkowym gmachem, otwartego w 1852 roku muzeum sztuki użytkowej.

Muzeum Wiktorii i Alberta jest marką samą w sobie. To tu znajduje się zachwycający żyrandol Dale’a Chihuly, zabytki sztuki azjatyckiej m.in. japońskie miecze i starożytna chińska ceramika oraz najstarszy dywan na świecie, który pochodzi z Iranu i został utkany w 1500 roku. Jedną dziesiątą kolekcji stanowi zbiór fotografii.

18 maja w muzeum rozpoczął się sezon inżynierii. Dyrekcja postanowiła wyjść poza zabytkowe mury, dlatego w ogrodzie stanął futurystyczny pawilon Elytra, który będzie modyfikowany w trakcie sezonu.

Punktem kulminacyjnym jest otwarcie wystawy Ove Arup and the Philosophy of Total Design zaplanowanej na 18 czerwca. Ove Arup to jeden z najważniejszych inżynierów XX wieku. Dzięki jego pracy powstała m.in. Opera w Sydney czy Centrum Pompidou w Paryżu. Kuratorki wystawy: Maria Nicanor i Zofia Trafas White, chcą podkreślić rolę inżynierów w kształtowaniu naszego otoczenia i architektury.

Pawilon Elytra jest ucieleśnieniem połączenia pracy architektów i inżynierów. Zwraca uwagę nie tylko ciekawą formą, kontrastującą z zabytkową architekturą, ale także technologią, w jakiej powstał. Metodę nawijania na stelażu kompozytowych włókien przez specjalnego robota opracowali naukowcy z Uniwersytetu w Stuttgardzie. Wśród nich znaleźli się m.in. inżynier konstrukcyjny Jan Knippers oraz architekci Moritz Dorstelman i Achim Menges. Architekci, którzy zaprojektowali pawilon, szukali natchnienia w przyrodzie. Zainspirowały ich chrząszcze, a właściwie budowa ich skrzydeł. Inżynier postawił na nowoczesną technologię i metodę budowy. Pracę ludzkich rąk zastąpił robot.

Stelaż, składający się z ponad 40 elementów powstał w Niemczech. Podobnie jak włókna kompozytowe i inne elementy. Konstrukcję złożono jednak już w przymuzealnych ogrodach. Forma pawilonu będzie ewoluowała. Otwarta konstrukcja umożliwia bowiem modyfikacje. Część elementów będzie dodawana podczas wydarzeń muzealnych.

Zdjęcia: John Madejski VAM/materiały Victoria&Albert Museum