Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Świat » Penn Station – nowojorski dworzec pod szklaną kopułą

Penn Station – nowojorski dworzec pod szklaną kopułą

Ivon

Kolejowa rewolucja szykuje się w samym sercu Nowego Jorku. Ponad stuletnie budynki dworca Pensylwania  (Penn Station) i poczty Jamesa A. Farley’a połączone zostaną w ambitny projekt pod nazwą Empire Station Complex. Rewitalizacja obiektów wpisanych do rejestru zabytków i tworzenie nowego węzła komunikacyjnego na Manhattanie będzie kosztować 3 miliardy dolarów.

Penn Station obsługuje codziennie ponad 600 tys. pasażerów i jest najbardziej ruchliwą stacją kolejową w Ameryce Północnej.

Jego zabytkowy budynek został zaprojektowany przy Ósmej Alei w 1910 roku przez McKim, Mead & White’s. Podobnie, jak trzy lata później, sąsiedni budynek poczty James A. Farley. Oba, uznawane za klejnoty architektury nowojorskiej, są bogato zdobione – dworzec kolumnami doryckim, poczta korynckimi.

Penn Station - projekt

Gubernator Nowego Jorku, Andrew M. Cuomo chce, żeby do 2018 roku zaniedbane budynki zostały zrewitalizowane i połączone z nowoczesną architekturą. Po stworzeniu kompleksu, dla podróżnych amerykańskiego przewoźnika kolejowego Amtrak, powstanie przestrzeń dwukrotnie większa niż obecny teren dworca. W pomieszczeniach dawnej sortowni poczty powstaną poczekalnie i przestrzeń handlowo-restauracyjna o powierzchni ponad 19 tys. mkw. Będzie tu nowa hala dla pasażerów Long Island Rail Road, New Jersey Transit i nowego połączenia do lotniska LaGuardia. Budynek poczty i dworca Pensylwania połączy podziemne przejście dla pieszych.

Koncepcja architektoniczna przebudowy poczty Jamesa A. Farley’a została stworzona przez architektów Skidmore, Owings i Merrill LLP czyli SOM. Jej głównym punktem jest pełne światła atrium nad dawną halą sortowni przesyłek.

– Nowy przeszklony dach będzie osadzony na oryginalnych stalowych więźbach rozpościerających się nad wewnętrznym dziedzińcem poczty. Dodatkowo, w połowie drogi między Ósmą a Dziewiątą Aleją, kolejne zwieńczone szklanym sufitem atrium zamyka się nad nowym korytarzem, rozciągającym się od 31 do 33 ulicą. Będzie tu dodatkowe dojście do stacji kolejowej, restauracji i sklepów – opisują koncepcje architekci. – Nasz projekt, łącząc stare z nowym, stworzy nowoczesną przestrzeń miejską, która będzie jednak ukłonem w stronę unikalnej historii i architektury budynków poczty i dworca Pensylwania.

Ważą się też losy Madison Square Garden, hali słynnej z koncertów i imprez sportowych. Budynek znajduje się między Siódmą, a Ósmą Aleją, obok dworca Pensylwania, a plany przewidują przebudowę tego obszaru. Nie jest wykluczone, że właściciel Madison przeniesie halę w inne miejsce.

Wizualizacje: Skidmore, Owings & Merrill (SOM)