Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Parowozownia Wolsztyn. Tu wybierają Miss Świata Parowozów

Parowozownia Wolsztyn. Tu wybierają Miss Świata Parowozów

Ivon

Świetna wiadomość dla miłośników starych parowozów. Od 2017 roku Parowozownia Wolsztyn, która liczy sobie już 110 lat i jest ostatnim takim miejscem w Europie, stanie się instytucją kultury. Pozwoli jej to na dalszy rozwój. Zatem, kto jeszcze nie widział parady zabytkowych parowozów, ani wyborów Miss Świata Parowozów, musi to koniecznie nadrobić.

Czego tu nie ma? Jest „Piękna Helena” – najszybszy parowóz PKP z pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie, który potrafi rozpędzić się do 130 km/h, pochodzący z 1917 roku najstarszy w Polsce czynny parowóz prowadzący planowe pociągi, który zagrał w nagrodzonym Oskarem filmie „Pianista” Romana Polańskiego, najcięższa lokomotywa ważąca… 190 ton i najdłuższa, która mierzy 24 metry. Gamę parowozów uzupełnia dwanaście dwu i trzyosiowych historycznych wagonów osobowych z lat 1909-1930 oraz różnego rodzaju tabor specjalny: pług odśnieżny z 1883 r., parowóz bezogniowy z 1912 r., czy dźwig warsztatowy o napędzie ręcznym z 1913 r. A to i tak nie wszystkie atrakcje wolsztyńskiej Parowozowni, którą zbudowano w 1907 roku.

Od przyszłego roku, kiedy Parowozownia Wolsztyn stanie się instytucją kultury jest szansa na rozwój tego niezwykłego miejsca i wznowienie kursowania rozkładowych pociągów prowadzonych przez wolsztyńskie parowozy.

– PKP CARGO pełni rolę mecenasa zabytków techniki kolejowej. Od lat wspieramy utrzymanie historycznego taboru w małopolskiej Chabówce i wielkopolskim Wolsztynie. Utworzenie instytucji kultury w wolsztyńskiej Parowozowni jest naturalną konsekwencją naszego podejścia do dziedzictwa historii kolei – mówi Maciej Libiszewski, Prezes Zarządu PKP CARGO. – Taka formuła rozwoju tego unikatowego obiektu jest najlepszym rozwiązaniem, umożliwiającym dalsze funkcjonowanie i rozwój Parowozowni.

Zdjęcia: T. Opaska, Parowozownia Wolsztyn, www.wikipedia.org