Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Świat » Po 147 latach ponownie otwarto tunel pod Tamizą

Po 147 latach ponownie otwarto tunel pod Tamizą

Ivon

Pierwszy podwodny tunel na świecie otwarto w 1843 roku w Londynie. Tunel pod Tamizą był pierwowzorem dla wielu innych w Europie i na świecie. Szybko stał się ulubionym miejscem popołudniowych spacerów Londyńczyków. Właśnie otwarto go ponownie dla publiczności po 147 latach.

Podziemny tunel jest obecnie częścią Brunel Museum, poświęconego historii jednej z największych inżynierskich dynastii na świecie. Właśnie im zawdzięczamy wybudowanie tunelu pod Tamizą, który ukończono w 1843 roku. Hol wejściowy został ponownie otwarty dla publiczności po 147 latach. Miejsce znów ma tętnić życiem. W długim i szerokim na 50 stóp holu mają być organizowane wydarzenia kulturalne. Wielu mówi, że zabytkowa przestrzeń przypomina „statek w butelce”, ponieważ nie łatwo się do niego dostać. Do holu prowadzą niewielkie drzwi.

Pierwotnie tunel pod Tamizą został zaprojektowany dla koni i powozów, które miały w ten sposób podróżować pod rzeką.

Niestety z powodu braku pieniędzy podjazd dla powozów nigdy nie został ukończony. Tunel służył wyłącznie pieszym. Bardzo szybko stał się jednak ulubionym miejscem Londyńczyków na popołudniowe spacery. W tunelu szybko usytuowali się drobni sprzedawcy. Długi na 1,3 tys. stóp tunel zyskał wielką sławę. Przez pewien czas nazywano go nawet ósmym cudem świata.

Tunel cieszył się niesłabnącą popularnością, aż do 1869 roku, kiedy zamknięto go dla pieszych, przystosowano do ruchu kolejowego i stał się częścią metra. W 2007 roku tunel wycofano z użytkowania, a Muzeum Brunel, poświęcone dorobkowi budowniczych, przejęło na własność zabytkowy hol główny. Dyrekcja muzeum postanowiła urządzić tu miejsce wydarzeń kulturalnych i wystaw, a także otworzyć go dla publiczności. W 2010 rozpoczęto prace nad przekształceniem go w salę dla publiczności. Wielkie otwarcie miało miejsce w kwietniu 2016 roku.

Marc Brunel, Isambard Kingdom Brunel oraz Henry Brunel to trzy pokolenia inżynierów, dzięki którym Londyn znalazł się w czołówce najbardziej innowacyjnych miast już w XIX wieku. Inżynierowie z rodziny Brunel’ów odpowiadali m.in. za kluczowe elementy stacji londyńskiego metra, Great Western Railway, czy Tower Bridge. Cała trójka była również emocjonalnie związana z projektem budowy tunelu pod Tamizą. Isambard asystował ojcu przy pracy, gdy miał 19 lat. Henry był pierwszą osobą, która przeszła tym tunelem.

W owym czasie przeprowadzono kilka nieudanych prób budowy tunelu pod Tamizą. Ten również zagrożony był fiaskiem z powodów finansowych. Prace utrudniało również podłoże z wyjątkowo miękkiej gliny, przez które dochodziło do częstych powodzi. Utrzymać tunel w określonym kształcie pomogły maszyny budowlane. Marc opracował prototyp maszyny drążącej, którą wykorzystywano później przy budowie wielu podziemnych linii kolejowych.

Źródło: http://gizmodo.com/london-just-reopened-the-entrance-to-this-underwater-tu-1770977570?utm_medium=sharefromsite&utm_source=Gizmodo_facebook
Zdjęcia: Museum Brunel