Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Oldtimer Warsaw: Top 15 aut

Oldtimer Warsaw: Top 15 aut

Ivon

Za tymi brykami obejrzy się na ulicy każda kobieta… a każdemu kolekcjonerowi na ich widok przyspiesza tętno. Mercedes wyprodukowany na zlecenie ambasady USA w Rzymie, czeski Jaguar, legendarny Ford T czy Pierce-Arrow, którym jeździli amerykańscy prezydenci i gwiazdy Hollywood. Oto 15 aut, dla których warto odwiedzić Międzynarodowe Targi Warsaw Oldtimer

, które odbędą się w połowie maja w Nadarzynie. Dla największych i najzamożniejszych fanów starej motoryzacji firma Car-Port przeprowadzi aukcję ok.40 aut z minionej epoki. 
U nas Oldtimery można zobaczyć już dziś:

Oldtimer Warsaw 2016

Aero 30

Aero 30

To „czeski Jaguar”, jeden z najciekawszych samochodów produkowanych seryjnie. W roku 1919, trzej panowie o nazwiskach: Kabeša, Merta i Kouřila założyli firmę „Aero tovařna letadel s.r.o.”, która miała produkować samoloty. Kiedy jednak zakłady wpadły w kłopoty finansowe zaczęli opracowywać własne konstrukcje motoryzacyjne. Przełomowym momentem w dziejach spółki było spotkanie z Břetislavem Novotnym – konstruktorem samochodziku ENKA, który wszedł do seryjnej produkcji. Projekt nieznacznie zmodyfikowano i w roku 1929 pojawił się pierwszy Aero – Aero 10hp. W 1934 roku na salonie samochodowym w Pradze zaprezentowano dwa egzemplarze Aero 30 w wersji roadster i dwudrzwiowego sedana. Samochód sprzedawał się doskonale. Już w pierwszym roku zebrano 600 zamówień.

Pierce-Arrow

Pierce-Arrow

Firma, którą George N. Pierce założył z synem w Buffalo w 1873 roku, od 1901 produkowała samochody pod marka Pierce-Arrow. Auta szybko stały się synonimem luksusu i bogactwa. Ich właścicielami były gwiazdy Hollywood, finansiści, a nawet członkowie rodzin królewskich. Takim autem jeździli też amerykańscy prezydenci: Wilson i Harding. Japoński aktor Sessue Hayakawa zamówił sobie model z pozłacanym złotym nadwoziem. Wiele używanych aut kupiły jednostki pożarnicze i przerabiały je na profesjonalne wozy strażackie. Po przejęciu marki Pierce-Arrow przez firmę Studebaker, w 1938 roku, z powodu wielkiego kryzysu oraz nierentowności produkcja aut została wstrzymana.

Buick LeSabre

Buick LeSabre

To był kiedyś pionier rynku pod względem stosowanych rozwiązań technicznych i stylistyki. Buick LeSabre jako pierwszy został wyposażony m.in.: w najnowszą deskę wskaźników Mirromagic, którą można było regulować według wymagań kierowcy, miał aluminiowe hamulce bębnowe z technologią chłodzenia Air-Flo, automatyczne oświetlenie schowka, licznik dzienny, uchylane mechanicznie przednie szyby wentylacyjne, elektryczne wycieraczki, szyby z bezpiecznego szkła, wbudowany w gaźnik odmrażacz. Model LeSabre został zaprojektowany przez głównego stylistę firmy General Motors Harleya Earla, spod którego ręki wywodzą się najpiękniejsze samochody z Ameryki.

Ford T

Oldtimer Warsaw 2016: Ford T

Ford T, który zadebiutował w 1908 roku, stał się pierwszym prawdziwym hitem sprzedaży tego największego amerykańskiego producenta aut. W 1914 r. Fordy stanowiły połowę światowej produkcji aut. W ciągu 19 lat wyprodukowano aż ponad 15 mln egzemplarzy Forda T, który po bardzo atrakcyjnej cenie 260 dolarów oferowano wszystkim pracownikom fabryki. Ze względu na oryginalną obsługę auta, w przedwojennej Polsce do prowadzenia Forda T uprawniała osobna kategoria prawa jazdy. Dziś bez specjalnego szkolenia przeciętny kierowca nie będzie wiedział jak się nim poruszać. W aucie są zamontowane trzy pedały, ale żaden nie uruchamia sprzęgła albo hamulców.

Jaguar MKI

Jaguar Mark I

Jaguar Mark I – luksusowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Jaguar Cars w latach 1955 do 1959. Dziś marka należy do indyjskiej firmy Tata Motors. W 1932 roku producent zaprezentował dwudrzwiową limuzynę SS1, jednak w 1945 – markę SS, która kojarzyła się głównie z faszystowskimi oddziałami SS, zmieniono na Jaguar. Dostępny model to 4-drzwiowy sedan, następca modelu 1½ Litre saloon.

Lincoln Continental Mark IV

Lincoln Continental Mark IV

Lincoln Continental Mark IV – luksusowy samochód osobowy był produkowany przez amerykańską firmę Lincoln w latach 1972-1976. Do dziś auta te uznawane są za legendę motoryzacji i jedne z najładniejszych amerykańskich samochodów. Modele Lincoln Continental Mark IV, w tym z serii „Designer series”, były najdroższymi amerykańskimi samochodami w tamtym czasie. Dostępny model, 2-drzwiowe coupé mieszczące sześciu pasażerów, zwany był „personal luxury”. Jego właściciel na co dzień wożony limuzyną mógł bez wstydu samemu go poprowadzić np. na pole golfowe. Do napędu używano silników V8 o pojemności 7,5 l.

Mazda RX7

Mazda RX7

Mazdę RX-7 oficjalnie zaprezentowano w marcu 1978 roku, miała być to nisko budżetowa wersja królujących w latach siedemdziesiątych nowoczesnych aut, takich jak Ferrari, Porsche czy Lamborghini. Mazda miała konkurować w swoim segmencie rynku z Porsche 924 i Triumphem TR-7. Samochód skutecznie podbił serca Amerykanów, w USA, w ciągu sześciu lat produkcji, pierwszej generacji pojazdu, sprzedano ponad 377 tys. egzemplarzy.

Mercedes W124 200CE

Mercedes W124 200CE

 

Tak solidnych czterech kółek obecnie już się nie produkuje – mówią taksówkarze o Mercedesie W124, jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów na polskich drogach. Produkowany był w latach 1984-1997 w pięciu wersjach nadwozia: sedan, kombi, coupé, cabrio, limousine, a także jako podwozie dla karetek pogotowia i karawanów pogrzebowych. Łącznie zostało wyprodukowanych ponad 2, 5 mln egzemplarzy. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1986 model zajął 3. pozycję (za Fordem Scorpio i Lancią Y10).

Mercedes 220SE

Mercedes 220SE

Model wyprodukowany w 1965 roku na zlecenie ambasady USA w Rzymie. Mercedes-Benz W111 – generacja limuzyn klasy wyższej, zaprezentowana została po raz pierwszy na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1959 roku, jego produkcję zakończono w 1965 r. W sumie wyprodukowano prawie 297 tys. egzemplarzy. Model Mercedes-Benz W111 230S był wykorzystany przez Stanisława Bareję w serialu „Zmiennicy”.

Plymouth Duster

Plymouth Duster

Wystawiony na aukcji model został wyprodukowany w 1972 roku. To idealna replika samochodu, którym Bobby Yowell w roku 1971 pobił rekord ¼ mili. Auta te były produkowane w Stanach Zjednoczonych w latach 1970-1976. Powstało wiele różnych wersji modelu, jedne powstawały jako samochody ekonomiczne, inne jako dostawcze lub samochody sportowe.

VW Garbus

VW Garbus

W roku 1933 Adolf Hitler zlecił Ferdinandowi Porsche zaprojektowanie pojazdu o nazwie Volkswagen (z niem. samochód dla ludu), który miał być dostępnym autem dla mieszkańców Trzeciej Rzeszy. Miał przewozić dwójkę dorosłych plus trójkę dzieci i nie kosztować więcej niż motocykl. Konstrukcja Garbusa była w dużej mierze plagiatem czeskiej Tatry T97, co orzekł sąd w roku 1961. Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji. Niemiecka fabryka w latach 1938-2003 wyprodukowała ponad 21,5 mln egzemplarzy tego modelu. W Niemczech pojazd zyskał przydomek Käfer czyli chrząszcz, Włosi nazywali go maggiolino, Amerykanie i Anglicy – beetle, Francuzi – coccinelle, Meksykanie – escarabajo, Jugosławianie – bube, a Brazylijczycy – fusca. Niemiecką produkcję Garbusa zakończono 19 stycznia 1978 roku i przeniesiono ją do Meksyku.

International Harvester Loadstar

International Harvester Loadstar

To seria średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, które zostały wyprodukowane w latach 1962-1979. Loadstary były używane głównie w zaopatrzeniu, na budowie, w rolnictwie, a także jako wozy strażackie i autobusy szkolne. Model Loadstar zrewolucjonizował przemysł motoryzacyjny w USA głównie ze względu na możliwość wyboru wielu typów zabudowy, które sprawdzały się we wszystkich dziedzinach przemysłu, transportu i rolnictwa.

Cadillac DeVille

Cadillac DeVille

Luksusowy samochód osobowy produkowany przez amerykańską firmę Cadillac w latach 1949-2005. Wystawione na aukcji auto pochodzi z 1972 roku. To następca modelu Series 62. Do napędu użyto silników V6 i V8. Moc przenoszona była na oś tylną (pierwsze generacje, w kolejnych na oś przednią) poprzez automatyczną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model DTS. Przez ponad pół wieku powstało dziesięć generacji modelu.

Oldsmobile Toronado

Oldsmobile Toronado

14 października 1965 roku pierwsze egzemplarze tego auta trafiły do salonów GM na całym świecie. Cena nowego Toronado 66’ wynosiła wtedy 4585 dolarów. W ciągu roku Oldsmobile Toronado trafił w ręce 41 tys. nabywców i otrzymał zaszczytny tytuł „Car of the Year” nadany mu przez redakcję czasopisma Motor Trend. Auto to wyróżniało się ekstrawagancką stylistyką. Prezentowany Oldsmobile Toronado rocznik 1966 trafił do Polski ze Stanów Zjednoczonych. Został odbudowany przez fanów amerykańskiej motoryzacji skupionych wokół klubu Wild60’s.

BMW 535i

BMW 535i

Tytan bezpieczeństwa. BMW 34 – trzecia generacja BMW serii 5 produkowana w latach 1988-1993 – był uznawany za jeden z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie. Samochód spełniał ówczesne amerykańskie normy bezpieczeństwa. Po uderzeniu przodem w sztywną barierę przy prędkości 56km/h oraz uderzeniu w tył przy prędkości 48km/h można było otworzyć wszystkie drzwi bez użycia narzędzi, a przedział pasażerski nie został naruszony. Droga hamowania z prędkości 100km/h wynosiła do 42 metrów, co stanowiło najlepszy na ten czas wynik dla samochodów.

14 maja te i inne zabytkowe pojazdy będzie można oglądać i kupić podczas aukcji Oldtimerów w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym PTAK WARSAW EXPO w Nadarzynie. Jednocześnie podstawowe dane i zdjęcia modeli dostępne będą na portalu www.car-port.pl, gdzie także będzie można brać udział w aukcji Oldtimerów. Licytacja na żywo oraz ta internetowa będą prowadzone w tym samym, realnym czasie.

Wszyscy nasi Czytelnicy, którzy chcą wziąć udział targach jako goście lub kupujący mogą się zarejestrować pod adresem: http://live.car-port.pl/event/register

Materiały i zdjęcia: www.car-port.pl