Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Nowa Łódź Fabryczna prawie gotowa

Nowa Łódź Fabryczna prawie gotowa

Dariusz Sapa

Nowa Łódź Fabryczna jest już praktycznie gotowa. Najnowocześniejszy dworzec w Polsce lada moment wznowi swoją działalność. Na dzień dzisiejszy zaawansowanie prac przekracza 97%.

Największa kolejowa inwestycja w Polsce jest stale monitorowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Jak mówi prezes spółki – Ireneusz Merchel – najważniejszy będzie etap odbiorów. 

– Łódź Fabryczna to przedsięwzięcie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym nie tylko dla Łodzi. Wraz z przygotowywanym podziemnym połączeniem do Łodzi Kaliskiej stworzy nowe możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej.

Nowa Łódź Fabryczna w liczbach:

  • 4 gotowe perony
  • 12 km położonych torów w tunelu i obok peronów
  • 37 tysięcy m2 podwieszanych sufitów
  • 20 tysięcy m2 okładzin na ścianach
  • 4 tysiące m2 szklanych ścian
  • 9 tysięcy działających lamp energooszczędnych
  • 340 km kabli, które sprawiają, że całość będzie po prostu działać
  • 24 schody ruchome
  • 14 wind opisanych alfabetem Braille’a
  • 120 kursujących pociągów dziennie
Fakt, że budowa dworca Łódź Fabryczna wkracza w ostatnią fazę potwierdzają rozpoczęte już przejazdy techniczne pierwszych pociągów. Generalny wykonawca zapewnia, że termin ukończenia inwestycji nie jest już zagrożony. 
Nowa Łódź Fabryczna - front

Łódź Fabryczna przyjazna podróżnym

Polskie Linie Kolejowe konsultowały projekt budowlany dworca m. in. z organizacjami skupiającymi osoby niepełnosprawne i niewidome. Dzięki tym rozmowom trzypoziomowa Łódź Fabryczna ma być idealnie dostosowana dla tych osób. 

System prowadnic na podłogach już wskazuje drogi do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia, a na krawędziach peronowych zostały zastosowane płyty wskaźnikowe, które ostrzegają i informują osoby niewidome o zmianie kierunku trasy. Dodatkowo każda z zamontowanych wind została opisana alfabetem Braille’a.

Nowa Łódź Fabryczna 2016

Na dworcu znajdzie się także osobna kasa dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Ponadto w zakresie urządzeń teletechnicznych przewiduje się budowę dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) zlokalizowanego. System umożliwia nadawanie niezależnych komunikatów informacyjnych, np. w sytuacji zagrożenia pożarem. 

Pierwsze pociągi wyruszą z dworca Łódź Fabryczna w grudniu 2016 roku.

Zobacz inne niesamowite i zrewitalizowane dworce w Polsce

Zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe SA