Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Nizio zaprojektował dla Łodzi wystawę o rewitalizacji

Nizio zaprojektował dla Łodzi wystawę o rewitalizacji

Ivon

Łódź chce się promować przez rewitalizację. Mają w tym pomóc nowe narzędzia promocyjne, które dla miasta przygotował znany architekt Mirosław Nizio. Rewitalizacja jest najnowszym obszarem zainteresowań Nizio. Architekt przygotował już koncepcje rewitalizacji miejskich obszarów m.in. dla Janowa Lubelskiego, Łęczycy, Kraśnika. Współpracował też z Łodzią przygotowując koncepcję rewitalizacji dawnego posterunku policji przy ul. Kościuszki. Jak będzie się promowała Łódź?

Mirosław Nizio zaprojektował interaktywną wystawę poświęconą rewitalizacji Łodzi. Wystawa ma pomóc miastu w walce o przyznanie praw do organizacji Wystawy International EXPO 2022. Jak wygląda? Składa się z siedmiu elementów: manualnej wystawy, prezentacji filmowej, stanowiska multimedialnego, wystawy oraz aplikacji mobilnej i specjalnego gadżetu. Pracownia przygotowała nawet scenariusz konferencji, żeby całość była spójna.

– Główną ideą jest pokazanie rewitalizacji jako szansy na rozwój w trzech sferach: ludzie, przestrzeń, ekonomia. Każdy z elementów opracowany jest w czterech wersjach językowych: angielska, niemiecka, francuska i hiszpańska i może być prezentowany w zestawie bądź jako odrębnie działające narzędzie – mówi Mirosław Nizio.

To nie pierwsza wystawa zaprojektowana przez Mirosława Nizio. Architekt współtworzył i zrealizował wystawę główną Muzeum Powstania Warszawskiego, które jest najczęściej odwiedzaną instytucją kulturalną w Polsce. Brał także udział w realizacji Wystawy Stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, która została otwarta w październiku 2014 roku czy budynku i ekspozycji Muzeum Polaków Ratujących Żydów im. Rodziny Ulmów w Markowej, które rozpoczęło swoją działalność w marcu 2016 roku.

Tam pracował jednak nad stworzeniem wystaw stałych. Ekspozycja dla Łodzi musi być mobilna, ponieważ będzie pokazywana w wielu miejscach w Polsce i na świecie.

– W warstwie graficznej i interaktywnej narzędzie pozwala na zapoznanie się z ideą rewitalizacji nawet bez znajomości języków obcych. Lekkie aluminiowe komponenty pozwalają na montaż i prezentowanie całości lub pojedynczych elementów w dowolnych warunkach i lokalizacjach na całym świecie – zapewniają architekci.

Na ekspozycji możemy zobaczyć m.in. EC1, Manufakturę czy ulicę Piotrkowską. Wszystko w bardzo interaktywnej formie, żeby zaangażować i zainteresować widza. Nizio zaprojektował m.in. interaktywne standy, pop-upowe albumy z trójwymiarowymi modelami. Dzięki nim możemy ocenić efekty rewitalizacji. Najpierw oglądamy obiekt w wymiarze historycznym, potem współczesnym, a na końcu po rewitalizacji.

Częścią wystawy jest tez kilkunastominutowy film z elementami animacji.

– Wizualne show pokazuje rewitalizację Łodzi odnosząc się do historii, lokalnego przemysłu, danych socjologicznych i międzynarodowych przykładów. Wszystko w kontekście rewolucji przemysłowej i ukazania Łodzi na tle miast ze świata, które miały podobną historię i kreatywnie przekształcają poindustrialne przestrzenie – mówi Nizio.

Dla najmłodszych Nizio przygotował grę, w której samemu można odkrywać rewitalizowane obiekty Łodzi. Oprócz gry istnieje aplikacja mobilna. Pracownia Nizio zaprojektowała też gadżet promujący rewitalizację. Ma on formę lustrzanego kubika prezentującego łódzkie budynki w stanie historycznym i zrewitalizowanym.