Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Lifestyle » Atrakcyjna dwunastka. Najpiękniejsze auta aukcji Rozalin 2016

Atrakcyjna dwunastka. Najpiękniejsze auta aukcji Rozalin 2016

Ivon

Kolekcjonerzy zabytkowych aut, szykujcie grube portfele. Podczas wiosennej aukcji Rozalin 2016 będzie można wylicytować prawdziwe cacuszka motoryzacyjne. Do nabycia będą auta z lat 60.-90., m.in. takich marek jak: Porsche, Ferrari, Jaguar czy Chevrolet.

Ardor Auctions to pierwszy w Polsce dom aukcyjny zajmujący się samochodami klasycznymi i zabytkowymi. Podczas majowej aukcji Rozalin 2016, którą organizuje 21 maja, będą przeważały samochody sportowe.

– Wartość wejściowa, jeżeli chodzi o tę aukcję to okolice 80 tysięcy złotych, natomiast najdroższy obiekt, który zaoferujemy, będzie w estymowanej cenie ok. 600-650 tysięcy złotych – mówi Michał Prząda, marketing manager domu aukcyjnego Ardor Auctions.

Zanim zacznie się ostra licytacja, zobacz TOP 12 najpiękniejszych modeli Rozalin 2016.

Alfa Romeo Giulia TI, 1967

Alfa Romeo Giulia TI, 1967, Rozalin 2016

To wyjątkowy samochód, który ma polską historię właścicielską od nowości. W latach 1966-1968 państwowy Motozbyt dostał niewielką partię Giulii, dostępnych wyłącznie dla artystów i naukowców zasłużonych socjalistycznemu reżimowi. Samochody te trafiły do Polski, jako dodatek do licencyjnej umowy mającej rozpocząć produkcję Fiata 125 na warszawskim Żeraniu. Cena była gigantyczna, bo za nią można było kupić dwie Warszawy. Samochód trafił do rąk profesora Janusza Groszkowskiego, który rozpracowywał niemieckie rakiety V2. W 1985 roku trafił do Krakowa, a później w okolice Łodzi, gdzie został odrestaurowany.

Szacowana wartość: 45 000-65 000 złotych
Cena wywoławcza: 30 000 złotych

Jaguar E-Type, 1973

Rozalin 2016, Jaguar E-Type, 1973

W 1961 roku publiczność salonu w Genewie po raz pierwszy ujrzała ten brytyjski samochód, który szybko stał się ikoną stylu i elegancji lat 60-tych. Nadwozie zaprojektowane przez Malcolma Sayera charakteryzowało się lekkim, opływowym kształtem z bardzo długą maską. Enzo Ferrari nie krył zachwytu modelem, nazywając go „najpiękniejszym autem w historii”. Licytowany model przypłynął do Polski z Nowego Jorku.

Szacowana wartość: 160 000-200 000 złotych
Cena wywoławcza: 110 000 złotych

Dodge Viper, 1993

Dodge Viper, 1993

To bohater amerykańskiej popkultury początku lat 90. W 1988 roku Bob Lutz, ówczesny dyrektor Chrysler Corporation, wpadł na pomysł stworzenia nowoczesnej interpretacji legendarnej Cobry. 
Miało to być auto mocne, proste konstrukcyjnie, lekkie i zapewniające osiągi na najwyższym poziomie. Nadwozie tego modelu zaprojektował Tom Gale, zaś opracowaniem silnika zajęli się inżynierowie Lamborghini. Prezentowany na aukcji Dodge Viper to wersja RT/10 fabrykę opuścił w 1993 roku, jako jeden z 1043 egzemplarzy. Do Polski trafił z Miami na Florydzie.

Szacowana wartość 200 000-250 000 złotych
Cena wywoławcza: 170 000 złotych

Porsche 911 RSR

Porsche 911 RSR

Produkowana od 1973 roku Carrera RS była pierwszym modelem Porsche z gamy 911, łączącym w sobie cechy cywilnego pojazdu sportowego z torową wyścigówką. Z myślą o Grupie 4 FIA, stworzono wyścigową odmianę RSR 3.0, która pojawiła się na torach jeszcze w 1973 roku. Porsche 911 RSR oferowany na aukcji Rozalin 2016 to replika, której budowa zajęła właścicielowi półtora roku. Samochód został sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych.


Szacowana wartość: 550 000-650 000 złotych
Cena wywoławcza: 480 000 złotych

Ferrari GTB Turbo, 1996

Ferrari GTB Turbo, 1996

To jeden z ostatnich wyprodukowanych modeli GTB Turbo z produkcji liczącej 308 sztuk. I jeden z 44 sztuk wyposażonych w wypukłe felgi oraz ABS. Jest to najrzadsza berlintta w karoserii 328/GTB Turbo z wszystkich wyprodukowanych.

Szacowana wartość: 350 000–400 000 złotych
Cena wywoławcza: 290 000 złotych

Chevrolet Corvette C1, 1956

Chevrolet Corvette C1, 1956

Ten pierwszy amerykański samochód sportowy stał się legendą i przedmiotem marzeń całych pokoleń.
 Pierwsza generacja modelu została zaprezentowana w 1953 roku podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku, a produkcja rozpoczęła się pół roku później. Chevrolet Corvette C1 prezentowany na aukcji jest jednym z pierwszych 60 modeli w nowej karoserii, po modyfikacjach nadwozia i facelifting’u.

Szacowana wartość: 250 000-300 000 złotych
Cena wywoławcza: 190 000 złotych

Lancia Fulvia 3, 1975

Lancia Fulvia 3, 1975

To ponoć jedno z najładniejszych aut lat 60. i 70. Jego kariera rynkowa rozpoczęła się od prezentacji podczas salonu samochodowego w Genewie w 1963 roku. Za kształty odpowiadał Piero Castagnero. Lancia Fulvia przestała być produkowana w 1976 roku, fabrykę opuściło 125 tysięcy egzemplarzy modelu Fulvia Berlina serii pierwszej i 70 tysięcy egzemplarzy serii drugiej. 
Licytowany model opuścił fabrykę w 1975 roku i trafił do właściciela w Szwajcarii, skąd został wyeksportowany do Niemiec, a w 2009 roku trafił do Polski.

Szacowana wartość: 50 000-70 000 złotych
Cena wywoławcza: 35 000 złotych

Jaguar XJS, 1989

Jaguar XJS, 1989

Historia tego auta rozpoczęła się w połowie szalonych lat 70. Producenci postanowili, że zastąpi legendarnego E-Type’a. Niskie i długie nadwozie zawierało w sobie geny poprzednika. Było jednak dostosowane do stylu ówczesnej epoki i bardziej aerodynamiczne.
 W roku 1975 na rynek weszła pierwsza wersja Jaguara XJS. Nazwa sugerowała, że auto jest bardziej grand tourerem, niż autem sportowym i ma więcej wspólnego z limuzyną, jaką był XJ. Egzemplarz Jaguara XJS V12 kabriolet prezentowany na aukcji opuścił fabrykę, jako wersja przeznaczona na rynek północnoamerykański i z tego powodu został wyposażony w poczwórne przednie reflektory oraz inne zderzaki.

Szacowana wartość: 90 000-110 000 złotych
Cena wywoławcza: 70 000 złotych

MG MGB, 1979

MG MGB, 1979

Auto z linii relatywnie niedrogich, lekkich aut sportowych. Weszło do sprzedaży w 1962 roku i wyróżniało się nowatorską jak na swoje czasy, samonośną konstrukcją. Jako jeden z pierwszych samochodów na rynku miał kontrolowane strefy zgniotu, mające uchronić kierowcę podczas uderzenia nawet przy prędkości 48 km/h. Produkcja modelu zakończyła się w 1980 roku, łącznie wyprodukowano niemal 524 tys. egzemplarzy wszystkich wersji. Model w zmodyfikowanej wersji powrócił na rynek w latach 1993-1995 jako MG RV8. Większość z 2000 wyprodukowanych egzemplarzy trafiła do Japonii. Prezentowany na aukcji MGB jest jednym z samochodów z ostatniej serii produkcji tego małego, angielskiego roadstera.

Szacowana wartość: 40 000-55 000 złotych
Cena wywoławcza: 25 000 złotych

Fiat 125 Vignale Samantha, 1970

Fiat 125 Vignale Samantha, 1970

Jedna ze stylistycznych gwiazd designu lat 60. Piękny wygląd tego modelu to zasługa włoskiej firmy Carrozzeria Vignale. Firma założona w Turynie w 1948 roku projektowała nadwozia dla takich marek, jak: Alfa Romeo, Cisitalia, Maserati i właśnie Fiat. Opisywany model został zaprojektowany przez Virginio Vairo na zlecenie założyciela i prezesa firmy Alfredo Vignale, który zapragnął stworzyć samochód typu gran turismo, atrakcyjny zewnętrznie, ale wygodny w czasie długich podróży. Prezentowany Fiat 125 Vignale Samantha od 23 kwietnia 1970 znajduje się w rejestrze Automobile Club d’Italia. Cały czas był w rękach rodziny z Wenecji.

Szacowana wartość: 160 000-220 000 złotych
Cena wywoławcza: 110 000 złotych

Fiat 500, 1969

Fiat 500, 1969

To symbol włoskiego stylu życia, designu i jedno z bardziej lubianych samochodów wszech czasów. Fiat 500 zadebiutował w 1957 roku. Odbudowujące się po wojnie Włochy potrzebowały niedrogiego, prostego samochodu (500 miała zaledwie 2,97 m długości). Auto sprzedawano też w Nowej Zelandii i USA, w Austrii sprzedawano wersję 500-tki, z silnikiem typu boxer pochodzącym z motocykla. Produkcje zakończono w 1975 roku. W sumie wyprodukowano ok. 3,9 mln egzemplarzy tego samochodu.

Szacowana wartość: 85 000-100 000złotych
Cena wywoławcza: 45 000 złotych

Porsche 911 2.2E, 1970

Porsche 911 2.2E, 1970

Pierwsza generacja legendarnego Porsche 911 weszła na rynek w 1964 roku. Debiutował podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie w roku 1963, natomiast pierwsze egzemplarze (dziś uznawane za prawdziwe „białe kruki”) nosiły nazwę 901. Nazwa została jednak zmieniona na 911 po protestach Peugeota, który zwykł nazywać swoje modele numerami z zerem w środku. Pierwsza generacja Porsche 911 uznawana jest za kultową i jest ceniona za swój prosty charakter. Prezentowane na aukcji Rozalin 2016 Porsche 911 2.2E z 1970 roku jest samochodem wyjątkowym. Model ten opuścil fabrykę jako 803 egzemplarz z 1300 wyprodukowanych tego roku aut w wersji 2.2E. Od momentu jego odebrania w 1970 roku zmienił on tylko dwa razy właścicieli, drugi właściciel zakupił “dziewięćsetjedenastkę” w 1980 roku i od tego momentu przeprowadził szereg prac nad autem.

Szacowana wartość: 300 000-380 000 złotych
Cena wywoławcza: 250 000 złotych

Na podstawie materiałów Ardor Auctions