Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Muzeum II Wojny Światowej – nowa ikona Gdańska

Muzeum II Wojny Światowej – nowa ikona Gdańska

Ivon

Kończy się budowa jednego z najbardziej niezwykłych i oczekiwanych obiektów muzealnych w Polsce – Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. W miejscu głównej sali wystawienniczej schowanej 14 metrów pod ziemią ustawiono już czołgi, niemiecki wagon kolejowy i torpedę.

Muzeum II Wojny Światowej, którego projekt powstał w Studiu Architektonicznym Kwadrat z Gdyni, ma szansę stać się nowym symbolem Gdańska i tak rozpoznawalnym obiektem, jak Zbrojownia, Kościół Mariacki, czy Żurawie.

Komisja konkursowa, która wybrała koncepcję gdyńskich architektów napisała: „Zaproponowane przez autorów minimalne środki architektoniczne z wielką gracją łączą historyczny teren z nowoczesną ideą budynku. Kolor i faktura zaproponowane w projekcie wpisują się z wielką łatwością w koloryt Gdańska tworząc muzeum na miarę XXI wieku.”

Charakterystyczna, ponad 40-metrowa pochylona wieża, która w najbliższym czasie zostanie częściowo przeszklona, a częściowo obłożona prefabrykowanymi płytami z czerwonego betonu, jest już wyraźnie widoczna w krajobrazie Gdańska. To tu, na sześciu piętrach znajdą się sale wykładowe, biblioteka, pomieszczenia edukacyjne, restauracja i kawiarnia z punktem widokowym na panoramę miasta. Wieża jest jednak tylko fragmentem większej całości, która schowana jest pod ziemią. Najważniejsza, odwołująca się do historii II wojny światowej część znajdzie się w pomieszczeniach pod betonowym placem.

– Całe zło wojny ukrywamy pod ziemią, a „światełko” nadziei dostaje się do środka szczeliną, która powstaje w momencie rozerwania skorupy przykrywającej plac dookoła Muzeum. Właśnie ta szczelina jest osią kompozycyjną całego założenia. Na powierzchni stanowi ona cięcie łączące wnętrze Muzeum ze światem zewnętrznym – opisują architekci swoją koncepcję. – Do wnętrza Muzeum wchodzimy pochylnią, zawieszoną nad szczeliną, zagłębiając się coraz bardziej w mroczny nastrój podziemia. Takie rozwiązanie głównego wejścia spowoduje stopniową zmianę nastroju zwiedzających: od zwykłej ciekawości, poprzez wyciszenie do niepokoju i stanu napięcia emocjonalnego. Ta gradacja emocji jest naszym zdaniem niezbędna do pełnego, świadomego przeżywania i chłonięcia idei antywojennych.

Architekci są przekonani, że zwiedzanie obiektu wstrząśnie ludźmi i każdy wyjdzie z niego poruszony do głębi. 14 metrów pod ziemią, na powierzchni 7000 mkw zwiedzający zobaczą kilka tysięcy eksponatów. Ekspozycja będzie podzielona na trzy bloki tematyczne: „Droga do wojny”, „Groza wojny”, „Długi cień wojny” i przypomni historię II wojny światowej z perspektywy wielkiej polityki i zwykłych ludzi. Muzeum zgromadziło już ponad 37 tys. pamiątek, wśród których jest m.in. egzemplarz maszyny szyfrującej Enigma, eksponaty po żołnierzach zamordowanych w Katyniu, wózek dziecięcy odebrany matce, która trafiła obozu Auschwitz-Birkenau, niemiecka pralka elektryczna z 1940 roku, brytyjska kurtka polskiego lotnika służącego w Wielkiej Brytanii. Eksponaty o największych gabarytach już rok temu stanęły w miejscu przyszłej sali głównej, mimo budowy swoje miejsce zajęły dwa czołgi – amerykański Sherman i sowiecki T-34/85, niemiecka torpeda typu G7a, niemiecki wagon kolejowy i włoski samochód marli Fiat Balilla.

Ale tragiczną historię będą przypominały nie tylko eksponaty, widzowie zobaczą też kilkadziesiąt filmów dokumentalnych, interaktywnych prezentacji multimedialnych, animowane mapy działań wojennych, będą mogli skorzystać z wyposażonych w ekrany dotykowe stanowisk interaktywnych, prezentujących różne aspekty konfliktu. Projekt podziemnej wystawy powstał w belgijskiej pracowni Tempora. Za wykonanie ekspozycji do jesieni 2016 roku odpowiada, konsorcjum, któremu przewodzi firma Qumak SA.

Zgodnie z założeniem architektów teren wokół Muzeum – betonowy plac – będzie spełniał funkcje ekspozycyjne i komunikacyjne, tu będą zorganizowane podjazdy dla VIP-ów i autobusów. W jednokondygnacyjnym budynku przy ul. Stara Stocznia znajdzie się hotel i pomieszczenia biurowe.

– Są lekcje historii, których nie wolno nam zapomnieć. Dziś, gdy odchodzą ostatni świadkowie tamtych wydarzeń potrzebne są instytucje, które utrwalą pamięć przeszłości. Właśnie dlatego w Gdańsku powstało Muzeum II Wojny Światowej – tymi słowami rozpoczyna się film promocyjny z udziałem Mai Ostaszewskiej, który dwie firmy New Amsterdam i Nolabel przygotowały dla powstającego Muzeum.

Wizualizacje: Studio Architektoniczne Kwadrat, New Amsterdam
Film nr1: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
https://youtu.be/zn0gSI6q-QA, /
Film nr2: Film promocyjny Muzeum II Wojny Światowe/ New Amsterdam, NoLabel