Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Kawiarnia, restauracja, biblioteka i dom na dworcu kolejowym

Kawiarnia, restauracja, biblioteka i dom na dworcu kolejowym

Joan

Wybierasz się do Florencji? Koniecznie odwiedź VyTa Santa Margherita. Ekstrawagancka kawiarnia została otwarta w zabytkowej poczekalni pierwszej klasy na dworcu kolejowym we Florencji. Wystarczy usiąść na kawę, by poczuć ducha lat 30. Zobacz, jak jeszcze architekci wykorzystują zabytkowe przestrzenie dworców kolejowych.

Wnętrze VyTa Santa Margherita zaprojektowała Daniela Colli, właścicielka pracowni Colli Daniela Architetto. Kawiarnia mieści się w samym sercu dworca we Florencji. Dworzec Firenze Santa Maria Novella uważany jest za arcydzieło włoskiego modernizmu. Stację wybudowano na początku lat 30. zgodnie z projektem zespołu architektów grupy toskańskiej pod przewodnictwem Giovanni Michelucci. Z góry stacja przypomina rózgi liktorskie, symbol włoskiego faszyzmu. Kawiarnia mieści się w dawnej poczekalni pierwszej klasy. Wnętrze jest arcydziełem racjonalistycznej włoskiej architektury.

VyTa Santa Margherita we Florencji

VyTa Santa Margherita we Florencji

Daniela Colli zaprojektowała kawiarnię ze szczególnym poszanowaniem historii zabytkowego budynku. Zachowała strukturę i oryginalne materiały. Skontrastowała je z nowoczesnymi meblami i dodatkami. Liczne lustra powiększyły przestrzeń, a odbijające się w nich elementy z różowej miedzi i marmuru, podkreślają zabytkowy charakter.

To jedno z miejsc, które warto odwiedzić nie tylko w drodze na pociąg odjeżdżający z Florencji. W VyTa Santa Margherita czuć ducha lat 30. Wówczas nic jeszcze nie zapowiadało ogromnych zniszczeń II wojny światowej, jakie wkrótce miały dotknąć Włochy.

Dworzec Firenze Santa Maria Novella we Florencji, nie jest jedynym, który otworzył swoje mury na nowych klientów. Przestrzenie zabytkowych dworców coraz częściej wykorzystywane są na nowo. Powstają w nich galerie handlowe, kawiarnie, restauracje, a nawet biblioteki i domy.

Kawiarnia w starej nastawni kolejowej

Nastawnia kolejowa PoC w Poznaniu

Nastawnia kolejowa PoC w Poznaniu

Nastawnia kolejowa PoC w Poznaniu, miała zostać wyburzona, ponieważ PKP nie użytkowało jej od lat. Znalazł się jednak inwestor z fantazją, który w starej secesyjnej nastawni, zobaczył potencjał i postanowił stworzyć tu kawiarnię oraz izbę pamięci PKP. Tylko w Poznaniu można poznać historię regionalnej kolei i wypić kawę, patrząc na odjeżdżające pociągi. Secesyjny budynek z przełomu XIX i XX wieku okazał się za mały, żeby stworzyć w nim kawiarnię z zapleczem gastronomicznym. Konieczna była rozbudowa. To zadanie powierzono architektom ze znanej poznańskiej pracowni architektonicznej Front Architects.

Biblioteka Stacja Kultura na dworcu w Rumi

Biblioteka Stacja Kultura na dworcu w Rumi

Biblioteka Stacja Kultura na dworcu w Rumi

Stacja Kultura – biblioteka na dworcu PKP w Rumi została uznana za najpiękniejszą na świecie. Nagrodzono ją w międzynarodowym konkursie Library Interior Design Awards w kategorii „Single Space Design” dla najlepiej zaprojektowanych wnętrz bibliotecznych. Wnętrza biblioteki na dworcu w Rumi zaprojektował Jan Sikora. Architekt zaadoptował historyczny dworzec na potrzeby biblioteki, pozostawiając w nim poczekalnię i integrując z nową częścią. Nowoczesne wnętrze nie straciło dawnego ducha. Regały przypominają tory kolejowe, a czarno-czerwone elementy nawiązują do kolorystyki lokomotywy. Stacja Kultura zajmuje 80 proc. powierzchni dworca. Otwarto ją w 2014 roku.

Dom na dworcu kolejowym w Gstaad

Dom na dworcu w Gstaad

Dom na dworcu w Gstaad

Antonie Bertherat-Kioes w dawnej stacji generatorowej na dworcu kolejowym w Gstaad, w Szwajcarii postanowiła urządzić letni dom. Stację wybudowano w 1904 roku, przy okazji rozwoju linii kolejowej Montreux-Berner-Oberland. Antonie wykorzystała przestrzeń aż 700 metrów kwadratowych. Zachowała jednak wiele zabytkowych elementów wyposażenia wnętrz m.in. transformatory czy kominek. Wnętrze ociepliła przez naturalne drewno i tkaniny.

Oprócz zrealizowanych już projektów wciąż powstają nowe pomysły zaadoptowania przestrzeni historycznych dworców i stacji kolejowych. Architekci wykazują się coraz większą wyobraźnią. Korzystają z dobrej lokalizacji i ciekawej architektury kolejowej.

Miejski browar w zabytkowym dworcu w Wiśle

Miejski browar w zabytkowym dworcu w Wiśle

Miejski browar w zabytkowym dworcu w Wiśle

Czekając na pociąg można się będzie napić regionalnego piwa. Tak wygląda koncepcja zagospodarowania zabytkowego budynku dworca w Wiśle. Władze gminy chcą w nim urządzić miejski browar i siedzibę organizacji pozarządowych. W zabytkowym budynku dworca będzie można napić się regionalnego piwa, warzonego na miejscu oraz poznać jego historię. Remont ma się rozpocząć pod koniec tego roku.

Lowline – pierwszy podziemny park na świecie

Lowline – pierwszy podziemny park na świecie

Lowline – pierwszy podziemny park na świecie

Władze Nowego Jorku zdecydowały o przeznaczeniu, wybudowanej w 1908 roku, dawnej stacji kolejowej Williamsburg Bridge Trolley na Manhattanie, na Lowline – pierwszy na świecie podziemny ogród. Autorami innowacyjnego projektu Lowline są dwaj inżynierowe z NASA: James Ramsey z RAAF Studio oraz Dan Baarsch z PopTech. Zgodnie z koncepcją amerykańskich architektów, podziemny park miałby wyrastać z ziemi. Zostaną w nim zasadzone żywe rośliny i drzewa. Dopływ światła słonecznego mają zapewnić nowoczesne technologie i specjalne lampy. Trwa właśnie zbiórka funduszy na realizacje koncepcji.

Zdjęcia: Matteo Piazza/Wallpaper.com; thelowline.org; Front Architects/Piotr Szymański, Tomasz Hejna; UM Wisła; sikorawnetrza.com; Francesca Giovanelli