Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Polska » Zabytkowy dworzec w Gliwicach po remoncie

Zabytkowy dworzec w Gliwicach po remoncie

Joan

Hala główna zabytkowego dworca w Gliwicach została oddana do użytku. Podróżni mogą skorzystać z kas, miejsc do siedzenia czy punktów informacyjnych. Prowadzone są jeszcze prace na czwartym peronie.

Pierwszy dworzec w Gliwicach wybudowano w tym miejscu w 1845 roku wraz z otwarciem linii kolejowej. Później dwukrotnie go przebudowywano.

Projekt rozbudowy obecnego kształtu powstał w 1913 roku, ale doczekał się realizacji dopiero po zakończeniu I wojny światowej w 1925 roku. Dworzec w Gliwicach jest na drugim miejscu pod względem wielkości na Górnym Śląsku, po Katowicach. Niestety nieremontowany przez lata obiekt niszczał. Modernizacja hali głównej, która oficjalnie zakończyła się dziś, rozpoczęła się na początku 2015 roku i miała zakończyć się w pierwszej połowie 2016 roku. Wykonawca natrafił jednak na trudności związane z zabytkowym charakterem obiektu.

Przyczyną opóźnienia był zły stan budynku m.in. ścian oporowych, a także inne niż w dokumentacji projektowej posadowienie zabytkowego dworca. Te problemy wymagały zmiany zakresu prac. Wszystkie prace musiały być konsultowane z konserwatorem zabytków. Ostatecznie dworzec jest już prawie gotowy. Wykonawca wchodzi teraz w ostatni etap prac związany z modernizacją peronu 4.

– Inwestycja w Gliwicach obejmuje modernizację budynku dworca i stacji. Od dzisiaj pasażerowie mogą korzystać z odnowionej hali głównej, wyposażonej w kasy, miejsca do siedzenia i punkt informacyjny. Z myślą o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, część okienek kasowych została obniżona. Na posadzce pojawiły się również linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. W budynku zamontowano także nowoczesny system informacji pasażerskiej – mówi Paulina Jankowska, rzecznik PKP Intercity.

W ramach projektu nie tylko przeprowadzono rewitalizację zabytkowego dworca kolejowego, ale także wyremontowano budynek dworca PKS i prowadzącego do niego łącznika. Zarówno w hali, jak i w łączniku mają się znaleźć punkty usługowe. Podróżni mogą korzystać też z trzech zmodernizowanych peronów.

– W ramach inwestycji zamontowane zostały gabloty informacyjne, nowe oświetlenie, nagłośnienie oraz informacja dynamiczna dla podróżnych – mówi Jankowska.

Nadal trwają prace na czwartym peronie, które mają zakończyć się w przyszłym miesiącu.

Modernizacja dworca nie ograniczała się jednak tylko do architektury. Przebudowano też sieci trakcyjne i tory, pod którymi zamontowano specjalne wibroizolacyjne maty, które mają zmniejszyć poziom drgań i ograniczyć hałas na dworcu.

Koszt inwestycji to bagatela 120 mln zł netto.

Zdjęcia i wizualizacje: materiały PKP S.A.