Zabytki. Architektura. Lifestyle.

Home » Świat » Odnowiony Amsterdam Centraal połączy dwie części miasta

Odnowiony Amsterdam Centraal połączy dwie części miasta

Ivon

Kończy się największa w historii Amsterdamu przebudowa i rewitalizacja dworca centralnego, która pozwoli połączyć dwie rozdzielone do tej pory części miasta. Nowa stacja Amsterdam Centraal ma obsługiwać dziennie ponad 300 tys. pasażerów – 10 razy więcej niż wtedy, gdy w 1889 roku zbudowano dworzec według projektu Pierra Cuypers’a.

Amsterdam Centraal jest największym dworcem kolejowym Holandii.

Codziennie odjeżdżają stąd pociągi do Paryża, Brukseli, Kolonii, Kopenhagi, Pragi, Bazylei, Berlina, Zurichu czy Warszawy. Z 11 platform korzysta dziennie 250 tys. podróżnych. Od 1996 roku holenderskie biuro architektoniczne Benthem Crouwel Architects pracuje nad przekształceniem dworca w gigantyczny węzeł komunikacyjny, który będzie oferował podróżnym przesiadki między koleją, metrem, autobusami, promami i rowerami. Powstał tu już jeden z największych dworców autobusowych w Europie (przykryty gigantycznym szklanym dachem z napisem Amsterdam), a nowa linia metra północ-południe w najbliższym czasie ma po raz pierwszy połączyć dwie części miasta: bardziej znaną turystyczną i mniej odwiedzaną portową.

Centrum miasta z częścią znajdującą się za kanałami i rzeką Ij od niedawna łączy już specjalny tunel przeznaczony tylko dla pieszych i rowerzystów. Wnętrze tunelu zostało udekorowane tysiącami ceramicznych kafli, przedstawiających sceny z historii Amsterdamu. Dookoła stacji odnawiane są parkingi rowerowe, które do 2020 roku zaoferują rowerzystom 17,5 tys. miejsc parkingowych, a do 2030 21,5 tys.

Prace remontowe objęły też neogotycki budynek dworca Amsterdam Centraal, który w XIX wieku architekci Pierre’a Cuypers i A.L.van Gendta usadowili na trzech wyspach rzeki Ij. Konstrukcja pokryta ogromnym żeliwnym dachem o rozpiętości około 40 metrów została wzniesiona na prawie 9 tys. drewnianych palach wbitych w podmokły teren. Po licznych trudnościach i 20 latach budowy dworzec został otwarty dla pasażerów 15 października 1889 roku. Budynek główny jest uznawany obecnie za doskonały przykład holenderskiej architektury neorenesansowej i przypomina inny projekt Pierre’a Cuypers – narodowe muzeum Rijksmuseum Amsterdam.

amsterdam-centraal

Teraz historyczne wnętrze dworca odzyskuje dawny blask. Chodnik wyłożono dwukolorowymi ceramicznymi kaflami, nawiązując do neogotyckiego stylu hali, kolumny pokryte zostały stalową okładziną z obrazami inspirowanymi podróżą, a cytaty Cupers’a mają łączyć historię z nowoczesnym designem. W skrzydłach budynku wymieniono m.in. poszycie dachowe i oświetlenie.

W hali głównej i pasażach podróżni mogą skorzystać z licznych restauracji, sklepów i poczekalni. Jak zapewniają architekci można tu kupić nie tylko gazety, ale także buty, kosmetyki i świeże produkty na kolację.

Gigantyczna przebudowa dworca postrzegana jest jako reaktywacja całego miasta i obejmuje też powiększenie i zrekonstruowanie surowego nadbrzeża rzeki Ij. Finał prac ma nastąpić w 2019 roku.

Wizualizacje i zdjęcia: Benthem Crouwel Architects, Wikimedia Commons: Dronkert Velvet Hermann Luyken